Ostoreskontrassa ja Palkanlaskennassa voit tarkastaa maksatukseen lähetettyjen maksujen veloituksien palautteet. Joskus lähetetty aineisto voi hylkäytyä pankissa virheellisen tiedon tai katteen puuttumisen vuoksi. Veloituspäivä voi myös siirtyä toimeksiannosta poikkeavasti tilanteessa, jossa eräpäivä on pyhäpäivä: Pankki siirtää veloituksen seuraavalle pankkipäivälle.
Kun käytössäsi on WS-yhteys, voit noutaa pankkiin lähetettyjen maksuaineistojen palautteet suoraan ohjelmasta.
Pankkiaineistojen noutaminen
Ennen palautteiden käsittelyä ohjelmaan on noudettava aineistot, jotka pankki on lähettänyt WS-pankkiyhteyskanavaan.
Voit käynnistää noudon Pankki-painikkeen Nouda pankkiaineistot -kohdasta, jos pankkitiliin liitetyn varmenteen tyyppi on Yrityskohtainen varmenne. Lue tarkemmat ohjeet täältä: Pankkiaineistojen nouto ohjelmaan.
Ohjelma käynnistää pankkiaineistojen noudon automaattisesti, kun lähetät maksuaineiston WS-kanavaan. Nouto käynnistyy heti lähetyksen jälkeen. Automaattinen nouto tehdään, jos pankkitiliin liitetyn varmenteen tyyppi on Yrityskohtainen varmenne.
Jos varmenteen tyyppi on Aineistonhoitajan varmenne, automaattinen nouto ei käynnisty maksuaineiston lähetyksen yhteydessä. Jos yrityksessä on käsittelemättömiä, aiemmin noudettuja palautteita, ohjelma avaa Maksuaineistopalautteen luku -ikkunan.
Pankkimaksujen palautteiden tarkastaminen ja kohdistaminen
Avaa palautteen käsittelyikkuna Pankki-painikkeen Maksuaineistopalautteen luku -kohdasta. Jos olet juuri lähettänyt maksuaineiston WS-kanavaan, ohjelma avaa ikkunan automaattisesti, jos siinä on käsittelemättömiä palautteita.
Maksuaineistopalautteen luku -ikkunassa on ryhmiteltynä eri vaiheissa olevat maksut: Hylätyt maksut, Maksetut maksut ja Käsittelyssä olevat maksut (maksatusajoa odottavat). Maksu-sarakkeessa on ostolaskun numero ostoreskontrassa (tai palkan numero palkanlaskennassa). Tila-kenttä on pankin Status-koodi. Lisätietoja-sarake sisältää käsittelyn vaiheen tai palautteessa olevan ilmoituksen. Maksunsaaja– ja Summa-tieto on piilotettu palkanmaksutapahtumissa.
Jos suoritus on siirretty kirjanpitoon, Tosite-sarakkeessa on tositteen tositelaji ja -numero.
Palautteet kohdistetaan ostolaskuille ja palkoille OK-painikkeella.
Hyväksytyt veloitukset
Ohjelma käsittelee hyväksytyt maksutoimeksiannot seuraavasti:
- Hyväksyttyjen veloitusten palautteet kohdistuvat ostolaskuille ja palkanmaksuille.
- Palaute tallentuu ostolaskun tai palkan logiin (ostolaskun tai palkan vasemman alakulman ikoni).
- Maksun vaihe muuttuu Valmis (tai jää Lähetetty jos Osasuoritus).
- Ostolaskun Suoritukset-välilehdelle suoritusrivin Pankkikuittaus-kenttään tallentuu pankin veloituksen vahvistamisen ajankohta (Kaikki pankkiryhmät eivät tuota Maksettu-tietoa).
Hylätyt maksutoimeksiannot – edellyttää käyttäjän toimia
Jos maksutoimeksianto hylätään virheellisen tiedon tai katteen puuttumisen vuoksi, Lisätietoja-kentässä on tieto hylkäämisen syystä.
Ohjelma käsittelee hylätyt maksut kahdella eri tavalla riippuen siitä, onko hylätty maksu siirretty kirjanpitoon vai onko se vielä siirtämättä.
Suoritusta ei ole siirretty kirjanpitoon
OK-painikkeen klikkauksen jälkeen hylättyjen maksujen ostolaskut (tai palkat) palautuvat avoimiksi Hyväksytty-vaiheeseen ja Maksun vaihe tyhjenee. Jos ostolaskulla on useampi suoritus, palautuu ostolaskun vaihe Osasuoritettu-vaiheeseen. Lopuksi avautuu Maksuaineistopalautteet-raportti, josta löytyy tiedot hylätyistä maksuista.
Suoritus on siirretty kirjanpitoon
OK-painikkeen klikkaus ei automaattisesti poista suorituksia ostolaskulta (tai palkalta). Ohjelma avaa Maksuaineistopalautteet-raportin, johon on listattu tiedot hylätyistä maksuista ja niiden kirjanpidon tositenumerot. Jokaisen hylätyn maksun tila tulee selvittää ja tehdä tarvittavat toimenpiteet itse.