Vinkkejä ongelmatilanteisiin


Ohjelman asentaminen

  • Jos ohjelman käynnistyksessä tulee virheilmoitus ”Tietokannan luonti epäonnistui” tai ”Tietokantayhteys katkesi, käynnistä ohjelma uudelleen”, tee seuraava:
    • Käy nimeämässä Firebird-kansio toiselle nimelle (esim. Firebord_vanha) resurssienhallinnassa. Kansio sijaitsee C:\Program Files (x86) -hakemistossa.
    • Käynnistä lataamasi ohjelman asennuspaketti ja asenna ohjelma uudelleen.

 

  • Joskus virustorjuntaohjelma estää ohjelman asentamisen. Tilanteesta voi tulla seuraavanlaisia virheilmoituksia:

Salli ladatun asennuspaketin asennus virustorjuntaohjelman asetuksissa. Käynnistä lataamasi ohjelman asennuspaketti ja asenna ohjelma uudelleen.

 

Varmuuskopiointi

  • Varmuuskopioinnissa tulee virheilmoitus, ”Säilö ei riitä”. Tässä tilanteessa käyttäjäprofiilisi TEMP kansiolta puuttuu oikeudet.

Avaa Resurssienhallinta. Valitse Näytä-välilehdeltä ”Piilotetut kohteet”.

 

Kirjoita Tiedosto-välilehdellä polku-kenttään ”%TEMP% ja paina Enter.

 

Valitse Temp-kansio hiiren oikealla painikkeella, ja valitse Ominaisuudet. Siirry Suojaus -välilehdelle. Mikäli Ryhmä-tai käyttäjänimet -laatikossa näkyvät koneesi käyttäjänimet, valitse ja lisää täydet oikeudet niille yksitellen.

Jos käyttäjänimiä ei ole, ja näkymä on tällainen, paina Muokkaa-painiketta.

 

Lisää käyttäjät Lisää -painikkeella. Lisää käyttäjänimi kenttään ja paina Tarkista nimet-painiketta. Esimerkissä koneen käyttäjätunnuksen nimi on ”HP”.

 

Saat näkyviin käyttäjänimen Suojaus-välilehdelle. Lisää Täydet oikeudet– sarakkeen Salli-ruutuun valinta. Ok-painikkeen jälkeen saattaa tulla monta kuvassa näkyvää ilmoitusta. Kuittaa ilmoitukset Jatka-painikkeella.